We vragen het een lichaamstaalexpert: is Fons, Anna of Rosario de Mol 2024?

Entertainment

We vragen het een lichaamstaalexpert: is Fons, Anna of Rosario de Mol 2024?

Anne van Aartrijk
Door

Anne van Aartrijk

Gepubliceerd op

9 maart 2024 om 15:00

Bron / Fotografie

fotografie Joy Hansson

Gepubliceerd op

9 maart 2024 om 15:00

Bron / Fotografie

fotografie Joy Hansson

Aangezien wij totaal verdwaald zijn in onze eigen gedachten en een miljoen tegenstrijdige hints, lijkt het ons het uitgelezen moment eens een expert aan te haken. Isabelle van de Nadort van NonVerbaaltje is lichaamstaalexpert, en dus vragen wij haar: wie is nou in godsnaam de Mol van 2024?

Heb je veel getwijfeld dit seizoen? Want wij wel. 'Nou, om eerlijk te zijn heb ik dit seizoen niet gevolgd, haha. Ik ben er nog niet aan toegekomen, dus ik ben helemaal open aflevering 9 in gegaan. En wát zit daar veel non-verbale communicatie in zeg. We hebben wel een goede gekozen om te analyseren.'

Laten we meteen bij de eerste opdracht, het ziplinen, beginnen. Hij leek bijna te spectaculair om veel te kunnen zien, of is jou wel veel opgevallen? 'Ik kijk voornamelijk naar de uitleg en wat daarna gebeurt. Als Rik de eerste opdracht uitlegt, straalt Fons zelfverzekerdheid en rust uit, is Kees afwachtend, heeft Anna er vooral zin in en luistert Rosario aandachtig. Ze gedragen zich alle vier heel anders, maar ze zijn ook alle vier hele andere persoonlijkheden. Dat maakt het dit keer erg lastig om te zien wie er tussenuit springt. Hoe ze daar reageren, klopt met hun karakters. Fons is inderdaad een zelfverzekerd type, Kees vindt de opdracht eng vanwege zijn parachute-ervaring en dus is het niet gek dat hij zich wat afwachtend opstelt, Anna is gewoon heel outgoing en Rosario is meer het type dat in zichzelf gekeerd is. Maar wat me opviel, is dat wanneer Rik over het te winnen geld vertelt, Fons zich ineens heel observerend opstelt en naar zijn teamgenoten kijkt. Terwijl, hij is toch juist een zelfverzekerd type dat de leiding zou kunnen nemen? Die afwachtende houding zou ik eerder van Rosario of Kees verwachten. En als de buideltjes met geld even later verdeeld moeten worden, neemt Fons ineens wel weer de leiding. Wanneer je er later achter komt dat hij heel weinig geld in zijn buideltje had, is dat verdacht.' Dus je kijkt vooral naar gedragsveranderingen? Niet naar gedrag dat per definitie verdacht of niet verdacht is? 'Ja, naar gedrag dat verandert en dat niet bij iemand of bij een situatie hoort. Er bestaat niet één houding die vertelt dat iemand liegt, maar gedragsveranderingen maken iets wel of niet verdacht. Kees is normaal gesproken geen bang iemand, kijk maar naar zijn beroep, maar gezien zijn parachute-ervaring is het niet gek dat hij deze opdracht ineens eng vindt. Het past in de context. Bij Fons zag ik een paar keer gedrag dat niet in de context past. Als Rik bijvoorbeeld uitlegt dat ze een duel tegen de Mol gaan spelen, reageert hij weer zelfverzekerd en zelfs een beetje arrogant. Alsof hij zoiets heeft van: kom maar op. Maar waarom? Je weet toch niet wat er gaat gebeuren? Alhoewel, hij ís dus een zelfverzekerd type, dus het zou ook bij hem kunnen passen.' Lees ook: Shit, onze Mol is naar huis: 6 dingen die we uit de afvaller van deze week kunnen afleiden Rosario had moeite met zijn puzzel. Geloofde je hem? 'Het lastige aan Rosario is dat hij heel erg in zichzelf gekeerd is. Dat maakt hem moeilijk om te lezen en maakt dat hij heel goed de Mol zou kunnen zijn. Ik vond het wel opvallend dat hij tijdens deze opdracht ineens wilde dat Anna als tweede zou gaan en hij als derde. Daarmee creëert hij verwarring bij Anna, die nadat ze aankomt op het platform meteen een puzzel moet gaan maken. Van verwarring raak je in de stress en van stress denk je niet zo goed meer na. En dan moet je ineens een puzzel gaan oplossen. Dat is lastig. Kijk maar naar Kees, die natuurlijk ook stress had.' Over Anna gesproken, zij komt vrij veel naar voren in de een-op-eens met de camera. Zie je daar nog iets aan, of zijn die momenten te geregisseerd? 'Nee, dat is te geregisseerd. Ook wordt het pas na afloop gefilmd, waardoor je je verhaal al helemaal voorbereid kan hebben en het geen primaire reactie meer is.' En de dynamiek tussen de kandidaten buiten de opdrachten om, is die interessant qua lichaamstaal? 'In principe wel, alleen heb ik daar dit keer weinig uit kunnen halen. Het ging vooral over onderwerpen die niet meer zo van toepassing zijn. Hoeveel jokers ze in eerdere opdrachten hebben verzameld, bijvoorbeeld.' Door naar de tweede opdracht. Vertel, wat zag je daar? 'Daar heeft de Mol zitten mollen, dat is duidelijk. Maar: iedereen had daar de Mol kunnen zijn. De kandidaten staan in het water, ze hebben zonnebrillen op en in het schreeuwen van namen wordt geknipt en geplakt. Dus dat er een naam geroepen wordt en iemand anders die verkeerd herhaalt, dat zegt niet zoveel. Qua lichaamstaal was het daardoor moeilijk om iets te zien, behalve bij wederom de uitleg en de ontknoping. Als Rik uitlegt dat de kandidaten mogen kiezen hoeveel sleutels ze inzetten, zie je Rosario's lippen richting zijn oren trekken. Hij vreest, terwijl je als Mol niets te vrezen hebt bij deze opdracht omdat je al weet dat de juiste sleutel er niet tussen gaat zitten. Anna slaat haar hoofd naar achteren en haar hand voor haar gezicht. Ook doet ze net als Fons bij de eerste opdracht een stap opzij en kijkt ze naar haar team, nog steeds met haar hand voor haar mond. Dan is de vraag: zet ze zichzelf hiermee bewust buiten de groep, of is ze écht verbaasd? Haar enthousiasme maakt het moeilijk om te zien. Fons trommelt met z'n vingers en lijkt een beetje te popelen. Zijn eerste reactie is enthousiast met Kees meegaan en voor één sleutel willen kiezen, maar later switcht hij toch naar vier. Wat je hier als Mol kiest maakt niet zoveel uit, je weet toch al dat de goede sleutel er niet tussenzit, je moet vooral je best doen niet te laten zien dat je dat al weet. En dat trommelen en popelen van Fons vind ik verdacht, want hij is meestal rustiger, zelfverzekerd en dus dat tikkeltje arrogant. Als ze beseffen dat de opdracht niet is gelukt, loopt hij ook eerst lachend weg, maar daarna komt hij terug naar de tafels met kisten en slaat hij daar wat onnatuurlijk op. Een beetje alsof hij zijn reactie heel erg aan het bedenken is. Maar wederom: hij kan ook zo over wíllen komen.' Lees ook: Even schrikken: zo hoog is de boete als je verklapt wie de Mol is Het moment dat de kandidaten de schermen te zien krijgen, daar zien we wel weer primaire reacties toch? 'Ja, al kunnen ook die beelden goed geregisseerd en gemonteerd worden. Maar inderdaad, je ziet duidelijk iets in mimiek. Als Kees en Fons overblijven, zie ik bij Fons bijvoorbeeld weer zelfverzekerdheid. Hij heeft spanning in zijn kaken. Maar ja, je kan gespannen zijn omdat je zelf weg kunt gaan óf omdat je de Mol bent en je verbazing moet acteren. Als je acteert, ben je inmiddels ook gespannen, behalve als je een héle goede acteur bent. En je kunt óók nog gespannen zijn omdat een ander weggaat.' Als ik je zo hoor, verbaasde het je in ieder geval niet dat Kees weg moest. 'Klopt. Maar van de drie die overblijven, vind ik het heel moeilijk om te zeggen wie de Mol is. Ze kunnen het écht allemaal zijn. Voor allemaal geldt: als ze de Mol zijn, hebben ze hun persoonlijkheid in hun voordeel. Rosario ook, die kan heel goed geheimen bewaren. Anna kan dat ook, maar is wel veel spontaner.' Je móet kiezen: wie is niet de Mol volgens jou? 'Dan zeg ik toch Rosario. Ik zou het knap vinden als hij het is, ook al past het dus wel bij zijn persoonlijkheid.' En dan dwingen we je nog een keer om te kiezen: wie is het wel? 'Pff, ik vind het heel moeilijk. Fons is duidelijk aan het mollen, maar is dat omdat hij de Mol is of omdat hij weet wie de Mol is en nu zelf verdacht wil komen om de andere kandidaat af te leiden? Dat weet ik niet. Maar als ik écht moet kiezen? Laat ik het zo formuleren: op Rosario zou ik de minste punten inzetten en op Fons uiteindelijk meer punten dan op Anna. Het gaat ook om hoe opzichtig je verwacht dat er gemold wordt. Bij Anna valt het minder op, bij Fons wat meer. Hij vertoont gewoon verdacht gedrag.'

delen
Anne van Aartrijk

Anne van Aartrijk is redacteur bij &C, geboren in 2000 (ja, dat is al langer dan tien jaar geleden) en getogen in Brabant, maar dan zonder de zachte G. Is verslaafd aan kaasstengels en is er heilig van overtuigd altijd te kunnen voorspellen waar de treindeuren precies open zullen gaan.

Meer van deze auteur