Wat is #Barbenheimer en waarom heeft iedereen het erover?

Entertainment

Wat is #Barbenheimer en waarom heeft iedereen het erover?

Anne van Aartrijk
Door

Anne van Aartrijk

Gepubliceerd op

21 juli 2023 om 13:00

Gepubliceerd op

21 juli 2023 om 13:00

Waar het eerst #Barbiethemovie was wat alle sociale media domineerde (shoutout naar het marketingbudget van 100 miljoen dollar), is het de laatste dagen #Barbenheimer wat de klok slaat. Maarre, wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld?

Er was eens een week dat twee langverwachte blockbusters die niet meer van elkaar konden verschillen in première gingen en die week, tja, dat was deze week. Het zuurstokroze Barbie van Greta Gerwig over onze favoriete perfecte pop kwam op 19 juli uit, en een dag later het veel zwaardere Oppenheimer van Christopher Nolan over de eerste kernwapens en de morele dilemma's die daarbij kwamen kijken. De enorme verschillen, dus ook wat betreft die beroemde marketingcampagne, bleken een inspiratiebron voor memes en daar rolde uiteindelijk de hashtag #Barbenheimer uit, een samenvoeging van de twee titels.  Lees ook: Nog even geduld: vervolg op Dirty Dancing komt pas in zomer van 2025 uit Twee marketingwerelden van verschil Dat begon vooral met (komt-ie voor de derde keer, maar we raken er maar niet over uitgepraat): de marketing. Barbie was al maandenlang in ons leven in de vorm van meerdere trailers, beelden uit de film die alvast werden gedeeld, de Barbie Selfie Generator en ongeveer elk bedrijf ter wereld dat een samenwerking met de film had en met Barbie-producten kwam. Marketeers wereldwijd waren jaloers op het budget dat het Barbie-team had. Tegelijkertijd hoorden we weinig tot niets over Oppenheimer, hoewel die gezien topregisseur Christopher Nolan en de sterrencast met Cillian Murphy, Matt Damon, Emily Blunt, Florence Pugh en Robert Downey Jr. ook heel veelbelovend klonk. Het verschil was zo groot dat het een running gag werd om een Oppenheimer-poster of -billboard te filmen en direct daarna de veel uitgebreidere Barbie-reclame. Welke eerst? En dan is er nog de inhoud. Voordat de films uitkwamen gingen fans al aan de haal met dat de ene zich afspeelt in het perfecte Barbieland en een nog perfecter hoofdpersonage heeft en de andere gaat over iets dat potentieel de hele mensheid kan vernietigen. Er waren memes, de trailers die via AI samen werden gevoegd tot één en zelfs shirts met #Barbenheimer. Maar toen bleek niet alleen Oppenheimer een zwaar thema had, maar dat Barbie ook een stuk feministischer en maatschappijkritischer was dan in eerste instantie werd verwacht. Fans willen allebei zien als een double feature (twee voor de prijs van een) , maar wat is nou de juiste volgorde? Is Barbie het comfort dat we nodig hebben na Oppenheimer? Of is het toch Barbie die ons hoofd uiteindelijk meer op hol brengt? Je snapt, nog meer hits op #Barbenheimer.  Dus, welke eerst? We snappen dat deze brandende vraag jou nu ook bezighoudt. Want laten we vooropstellen: je wil ze allebei zien. Hoewel de meningen verschillen, lijken de meesten het erover eens: tóch eerst Oppenheimer. Barbie zet je aan het denken, maar het komische aspect en het feelgood einde (zonder te veel weg te geven) zorgen er toch voor dat je met een goed gevoel de bioscoop uitloopt, wat bij Oppenheimer wel anders is. Lees ook: Undercover-prequel Ferry is vanaf deze datum op Netflix te zien

Wil je deze uiterst precaire operatie helemaal goed aanpakken, gebruik dan onderstaand stappenplan van CNN. We hadden het niet beter kunnen bedenken. Ochtend: word wakker, trakteer jezelf op een goed ontbijt en trek een hoodie aan. Niet te gecompliceerd, je wil voor comfortabel gaan. Oh, en blijf hydrateren, maar overdrijf niet. Je wil niet de hele tijd moeten plassen. 10.50: zorg dat je op tijd bij de bioscoop bent, bestel een extra grote popcorn en bereid je voor op een heleboel vernietiging. We zeiden 't al: een extra grote popcorn. 14.30: laat Oppenheimer bezinken, droom nog even weg bij Cillian Murphy en Florence Pugh, check hoeveel een ticket naar New Mexico kost, haal ergens lunch en filosofeer over het lot van de wereld. 16.00: ga naar Barbie, het liefst natuurlijk in een roze outfit. Misschien wil je een Ken meenemen, misschien wil je gewoon in je eentje. 18.15: loop de bioscoop uit met je nieuwe Kenergy.

Nog een tippie van ons: lijkt zo'n filmmarathon je wel wat? Pathé is je redder in nood. Zaterdag 22 juli kijk je in 29 theaters de twee films achter elkaar.

delen
Anne van Aartrijk

Anne van Aartrijk is redacteur bij &C, geboren in 2000 (ja, dat is al langer dan tien jaar geleden) en getogen in Brabant, maar dan zonder de zachte G. Is verslaafd aan kaasstengels en is er heilig van overtuigd altijd te kunnen voorspellen waar de treindeuren precies open zullen gaan.

Meer van deze auteur

Wil je ook lezen